JAVA – Losowanie liczb

Przykłady wczytywania i wyświetlania danych w języku JAVA:

 
package losowanie;
 
// Importowanie biblioteki potrzebnej do losowania liczb
import java.util.Random;
 
public class Main {
 
    public static void main(String[] args) {
        /*
         * Przykład losowania liczb
         */
 
        // Stworzenie obiektu klasy Random, który posłuży do loswania liczb
        Random r = new Random(); 
 
        /*
         * Losowanie liczb odbywa się po wywołaniu którejś z metod obiektu r
         * (klasy Random).
         * W zależności od typu liczby, którą należy wylosować, trzeba wybrać
         * odpowiednią metodę np.
         *     r.nextInt() - wylosuje liczbę całkowitą z zakresu int,
         *     r.nextFloat() - wylosuje liczbę rzeczywistą z zakresu float,
         *     itd. lista dostępnych metod klasy Random wyświetli się po
         *     wpisaniu nazwy obiektu i kropki w tym przypadku: r.
         *
         * W przypadku zapisu r.nextInt(n); wylosowana zostanie liczba z
         * zakresu od 0 do n-1, czyli chcąc wylosować liczbę z zakresu
         * od 1 do 10 (domkniętego) należy zapisać:
         * r.nextInt(10)+1;
         */
 
        // Losowanie liczby z zakresu [0,10] do zmiennej a.
        int a = r.nextInt(11); // deklaracja i definicja zmiennej
        System.out.println(a);
 
        // Losowanie liczby z zakresu [-5,15] i wyświetlenie jej na konsolę.
        System.out.println( r.nextInt(21)-5 );
        // 21, bo w przedziale [-5,15] jest 21 liczb i -5,
        // bo to najmniejsza liczba w zakresie.
 
        // Losowanie liczby z zakresu [-20,-10] do zmiennej a.
        a = r.nextInt(11)-20;
        System.out.println(a);
        // 11, bo w przedziale [-20,10] jest 11 liczb i -20,
        // bo to najmniejsza liczba w zakresie.
 
        // Losowanie liczb z zakresu [x,y], gdzie x i y, to zmienne
        // całkowitoliczbowe o dowolnej wartości.
        int x = 7; // To wartość przykładowa
        int y = 15; // To wartość przykładowa
 
        a = r.nextInt(y-x+1)+x; // Od większej (y) odejmujemy mniejszą (x) i
                              // dodajemy 1 - to daje liczność zbioru
                              // (w losowaniu), a następnie dodajemy
                              // mniejszą (x), bo to najmniejsza liczba
                              // w zakresie.
        System.out.println(a);
 
        // Sprawdzenie powyższego przykładu dla liczb ujemnych:
        x = -27; // To wartość przykładowa
        y = -15; // To wartość przykładowa
        a = r.nextInt(y-x+1)+x;
        System.out.println(a);
 
        // Sprawdzenie powyższego przykładu w sytuacji, kiedy jedna liczba
        // jest ujemna, a druga dodatnia
        x = -7; // To wartość przykładowa
        y = 15; // To wartość przykładowa
        a = r.nextInt(y-x+1)+x;
        System.out.println(a);
 
    }
 
}

3 Comments

  • Layer
    Posted Lipiec 1, 2013 at 9:40 pm | Permalink

    Świetnie opisane! Dzieki :)

  • Posted Sierpień 13, 2014 at 9:59 pm | Permalink

    I’m extremely impressed with your writing skills as well as with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this one nowadays.|

  • Posted Sierpień 15, 2014 at 6:33 am | Permalink

    I’m not sure where you’re getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for fantastic info I was looking for this information for my mission.|

Post a Reply to Layer Anuluj pisanie odpowiedzi

Your email is kept private. Required fields are marked *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>