Program rysujący trójkąt Pascala o zadanej wysokości:
package Pascal; import java.util.Scanner; /* Program rysujący trójkąt Pascala o zadanej przez użytkownika wielkości. * W programie zastosowane zostaną dwie dodatkowe funkcje. Pierwsza z nich * posłuży do wyliczenia wartości na danej pozycji w wierszu * natomiast druga funkcja pozwoli na wyrównanie wyświetlania liczb. */ public static String dodaj_puste(int liczba, int spacja) { String zapisz = liczba+""; // najpierw wpisujemy liczbę do zapisania while (zapisz.length() < spacja) // następnie w pętli dodajemy puste miejsca { zapisz = zapisz + " "; } return zapisz; // zwracamy liczbę i puste miejsca z prawej strony } public static int Oblicz_wartosc (int wiersz, int kolumna) { if (kolumna == 1 || kolumna == wiersz) // pierwsza i ostatnia kolumna w każdym { // wierwszu w trójkącie jest zawsze równa 1 return 1; } else // w przeciwnym wypadku rekurencyjnie obliczamy wartość na podstawie { // wartości znajdujących się nad liczą wiersz wcześniej return Oblicz_wartosc(wiersz-1, kolumna-1)+Oblicz_wartosc(wiersz-1, kolumna); } } public static void main(String[] args) { int h; // zmienna do przechowywania wysokości trójkąta Scanner wej = new Scanner(System.in); h = wej.nextInt(); // wartość podawana przez użytkownika for (int i=1; i<=h; i++) // dla każdego wiersza { for (int j=1; j<=h-i; j++) // w każdym wierszu zaczynamy od kilku { // spacji aby poprawnie wyświetlać trójkąt System.out.print(" "); // w pierwszym wierszu 3 spacje } // w drugim 6, w trzecim 9 i tak dalej for (int k=1; k<=i; k++) { System.out.print(dodaj_puste(Oblicz_wartosc(i, k), 6)); } System.out.println(); } } } |